Direktlänk till inlägg 14 januari 2008

Carl von linné och beslutsångest

Av Jonathan - 14 januari 2008 17:45

Jag satt alldeles nyss och spånade med en kamrat om vad jag ska ha med i nästa blogg och då kom han med förslaget Carl von Linné och det var en bra tanke. Först av allt tycker jag Carl von Linné är en rasist, han var den första människan som började dela in människor i olika raser och värderarde de olika raserna och självklart så var de vita s.k caucasianerna finast medans de svarta var den lite mer primitva och dumma rasen. Carl von Linné var också korkad nog att döpa alla djuren till latina namn som t.ex Lynx lynx och Lumbricus terestrius, tänk om han istället skulle ha döpt alla djur till svenska namn så istället för Canis lupus som är varg kunde han döpt den till farlig hund och istället för Lynx lynx som är lodjur så kunde den hetat Stor katt med Tofsar och istället för Lumbricus terestrius som är latin för daggmask Kunde den hetat slibbig miniorm. Med andra ord så var Carl von Linné en nolla om man frågar mig, men tänk över det, vad gjorde han egentligen? han vandrade runt i skogen som någon jäkla pojkscout och hittade på namn åt alla djur och växter han råkade stöta på.

Nog om det, Om cirka 18 dagar ska jag göra det största beslutet i mitt liv, jag ska nämligen välja mitt gymnasium. Jag har haft sådan grym beslutsångest flera veckor och många vänner har tjatat att jag ska gå samma gymnasium som dem fast jag är totalt ointresserad av linjen. Men beslutsångesten gav med sig när en go vän sa att han valde et gymnasium där ingen han kände gick eller skulle börja för han ville träffa helt nya personer utan att behöva dra med sig alla misstag från sina år på grundskolan och det rådet gjorde det hela mycket enklare, nu lutare det mot att det blir en Teknisk linje och där kommer jag säkert att hamna. Ett litet råd till alla andra som står inför gymnasievalet: Skit i vad dina vänner säger och gör som du själv vill, om du nu börjar på en skola där du inte känner en kotte (eller ekollon för det laget också) så ta det bara lugnt, du lär känna nya människor på ett kick.


Det var allt från den här glappkäften, tack för att ni tog er tid att läsa...



 
 
Ingen bild

emelie

23 januari 2008 20:36

snacka inte skit om carl von linné, jag är släkt med han på nåt jävla vänster! =O

 
siiifa

siiifa

7 februari 2008 20:19

"Carl von Linné var också korkad nog att döpa alla djuren till latina namn som t.ex Lynx lynx och Lumbricus terestrius, tänk om han istället skulle ha döpt alla djur till svenska namn så istället för Canis lupus som är varg kunde han döpt den till farlig hund och istället för Lynx lynx som är lodjur så kunde den hetat Stor katt med Tofsar och istället för Lumbricus terestrius som är latin för daggmask Kunde den hetat slibbig miniorm. "


HAHAHAH det gjorde min dag, hahah herregud

http://www.siifa.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonathan - 15 juni 2008 14:00

nu är jag tillbaka! jag kände att jag har fått lite tid över och utnyttjar den då till att återuppta bloggen som har legat på is ett tag men nu ska jag försöka skriva när jag har möjlighet.   //Er käraste Karre ...

Av Jonathan - 30 mars 2008 12:45

Då har man förslösat ännu ett underbart påsklov utan att lyckas åstadkomma något förutom att bidra till växthuseffekten med sjuka mängder skoterkörning, det är ungefär det ända jag har gjort på lovet men jag säger inte att jag har gjort det för intet...

Av Jonathan - 17 mars 2008 20:08

Imorgon är en av de roligaste dagarna på hela det långa skolåret, och det är inte precis överflöd av roliga evenemang under den tiden men just det här är det. Nu har jag drygat ut det här länge, vi ska med hela skolan till Vemdalen hela dagen och det...

Av Jonathan - 16 mars 2008 10:55

Varför måste så mycket i livet vara så sjuhelsikes svårt. Varför kan man bara inte fixa vad man nu vill ha åstadkommet bara genom ett knapptryck, det ska iallafall bli min framtidsvision, att förenkla världen för våra efterlevnande t.ex förenkla hand...

Av Jonathan - 9 mars 2008 16:57

Då har man avverkat ännu ett sportlov utan att åtstadkomma särsklit mycket. Mitt sportlov har jag spenderat i min stuga i Åkersjön (som ligger cirka en timme från Åre) med familj och vänner, jag tog mitt terrängskoter licens för någon månad sedan så ...

Presentation

Omröstning

Du är...
 10 - 12 år
 13 - 17 år
 18 - 20 år
 över 20 år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards